De VDEB heeft een zienswijze ingediend op de nieuwe Luchtvaartnota van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de nota is te lezen welke visie het ministerie heeft over de toekomstige ontwikkelingen in de Nederlandse luchtvaart. De nota is nu nog een discussiestuk maar geeft eenmaal vastgesteld voor de aankomende jaren een agenda en doelen voor onderzoeken en planvorming.
Omdat ons dorp onder de aanvliegroute naar Schiphol ligt en hierover in de nota wordt geschreven, is het belangrijk hier kennis van te nemen en standpunten over in te nemen. Niet alleen omdat het ministerie dan weet hoe we er hier in Egmond-Binnen over denken, maar bijvoorbeeld ook de gemeente Bergen/BUCH, het Platform Vlieghinder Kennemerland of de Omgevingsraad Schiphol.
De VDEB heeft zich in de zienswijze voornamelijk gericht op de keerzijde van een grote internationale luchthaven als buur. En van die keerzijde eigenlijk alleen de geluidsbelasting. Andere omwonende maken zich ook zorgen om bijvoorbeeld emissies, zoals CO2 en stankoverlast. Wij hebben toch voornamelijk te maken met geluidsoverlast.
Voor ons dorps is het onder ander van belang op de hoogte te blijven van de roadmap vliegroutes die het Rijk volgens de nota tot 2023 gaat uitwerken. Daarin worden nieuwe vliegroutes uitgewerkt, en volgens de nota is nu het idee de routes te concentreren. Dus minder spreiding, maar een geconcentreerde route over een vast gebied. Zo’n route willen we natuurlijk niet over ons dorp hebben liggen, maar in de buurt komt hij vast en zeker.
En in de nota wordt het effect van de luchtvaart op woningbouw ook benoemd. Dat geluidsbelasting ervoor kan zorgen dat dit woningbouw in de weg staat en dat daardoor voorzieningen in dorpskernen onder druk komen te staan. Eigenlijk precies de druk die we in ons dorp voelen, en de luchtvaart kan er een schepje bovenop doen.
De zienswijze is hier terug te vinden. Voor vragen kan je uiteraard contact met de VDEB opnemen. Ook als je geïnteresseerd bent om voor het dorp met ons mee te denken.
Vriendelijke groet,
Rob Tijsen